Szczegółowe dane komórki
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Zarząd Dróg Powiatowych w Lubartowie, zwany dalej „Zarządem”, działa na podstawie:
1) ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz U. z 2019 r. poz. 511 z późn. zm.);
2) ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz U. z 2018 r. poz. 2068 z późn. zm.);
3) Statutu Powiatu Lubartowskiego;
4) uchwały Nr IV/27/99 Rady Powiatu w Lubartowie z dnia 8 marca 1999 r. o powołaniu Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie;
5) statutu Zarządu Dróg Powiatowych;
6) niniejszego regulaminu;
7) innych przepisów szczególnych.
- Zarząd jest jednostką organizacyjną Powiatu Lubartowskiego i stosuje zasady gospodarki finansowej określone przepisami dla samorządowych jednostek budżetowych.
- Zarząd obejmuje swym zakresem działania drogi powiatu lubartowskiego na terenie gmin: Abramów, Firlej, Jeziorzany, Kamionka, Lubartów, Michów, Niedźwiada, Ostrówek, Serniki, Uścimów, Miast i Gmin: Kock i Ostrów Lubelski oraz na terenie Miasta Lubartów.
- Zarząd wykonuje swoje zadania przy pomocy Obwodu Drogowego w Lubartowie i Obwodu Drogowego w Kamionce.
- Zarząd pełni funkcję zarządu drogi w rozumieniu przepisów ustawy o drogach publicznych.
§ 2.
- Przedmiotem działania Zarządu jest zarządzanie, budowa, przebudowa, remonty, utrzymanie i ochrona w imieniu powiatu lubartowskiego dróg powiatowych, parkingów, placów, obiektów inżynieryjnych, ciągów pieszych, ścieżek rowerowych, kanałów technologicznych oraz innych obiektów i urządzeń infrastruktury drogowej na terenie powiatu lubartowskiego.
- Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
2) opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich;
3) pełnienie funkcji inwestora;
4) utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą;
5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;
6) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju;
7) koordynacja robót w pasie drogowym;
8) wydawanie zezwoleń na lokalizację urządzeń obcych i zjazdów z dróg oraz zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, zezwoleń na przejazdy po drogach powiatowych pojazdów nienormatywnych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa oraz naliczanie, pobieranie opłat i kar pieniężnych z tego tytułu;
9) prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom;
10) sporządzanie informacji o drogach powiatowych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;
11) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich;
12) badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego;
13) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
14) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
15) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg;
16) wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia;
17) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
18) utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów;
19) zarządzanie i utrzymywanie kanałów technologicznych i pobieranie opłat;
20) zarządzanie mieniem Powiatu Lubartowskiego takim jak nieruchomości, grunty, budowle oraz mieniem ruchomym w postaci pojazdów samochodowych, maszyn i urządzeń;
21) wydawanie zgód na korzystanie z przystanków komunikacyjnych przy drogach powiatowych, sporządzanie informacji dotyczących rozkładów jazdy, prowadzenie ewidencji przystanków;
22) prowadzenie parkingu na pojazdy zatrzymane przez policję z terenu powiatu lubartowskiego – przyjmowanie, wydawanie i ewidencja tych pojazdów.
Rozdział 2
Struktura Organizacyjna Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie
§ 3.
W Zarządzie Dróg Powiatowych obowiązuje następująca podległość:
1) DYREKTOROWI podlegają:
a) ZASTĘPCA DYREKTORA
b) GŁÓWNY KSIĘGOWY,
c) RADCA PRAWNY,
d) DZIAŁ BUDOWY I ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH,
2) ZASTĘPCY DYREKTORA podlegają:
a) DZIAŁ UTRZYMANIA DRÓG I MOSTÓW,
b) OBWÓD DROGOWY W LUBARTOWIE,
c) OBWÓD DROGOWY W KAMIONCE,
d) SAMODZIELNE STANOWISKO DS. ADMINISTRACYJNO – TECHNICZNYCH;
3) GŁÓWNEMU KSIĘGOWEMU podlega DZIAŁ FINANSOWO – PRACOWNICZY.
Rozdział 3
Zakres działania kierownictwa i komórek organizacyjnych Zarządu Dróg Powiatowych
§ 4.
- DYREKTOR podlega bezpośrednio Staroście Lubartowskiemu.
- Do zakresu działania Dyrektora należy:
1) kierowanie działalnością Zarządu Dróg Powiatowych;
2) realizacja zadań określonych w § 2 – przy pomocy Głównego Księgowego, Kierowników działów, Samodzielnego stanowiska ds. administracyjno-technicznych, Drogowej służby liniowej: Obwodu Drogowego w Lubartowie i Obwodu Drogowego
w Kamionce.
- Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych wydaje decyzje w sprawach wynikających
z funkcji zarządzania drogami oraz w zakresie udzielonego upoważnienia przez Zarząd Powiatu. - Dyrektor reprezentuje Zarząd Dróg Powiatowych na zewnątrz.
- Dyrektora zastępuje w czasie jego nieobecności (np. urlop, zwolnienie, delegacja) Zastępca Dyrektora lub wyznaczona przez niego osoba, na podstawie udzielonego upoważnienia.
- Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie w znakowaniu akt używa symbolu D.
§ 5.
- ZASTĘPCA DYREKTORA podlega bezpośrednio Dyrektorowi ZDP.
- Zastępca Dyrektora:
1) odpowiada za realizację zadań Zarządu Dróg Powiatowych – z wyjątkiem zadań nadzorowanych bezpośrednio przez Dyrektora;
2) działa w ramach podziału kompetencji zgodnie z zakresem czynności i upoważnieniem;
3) kieruje określoną przedmiotowo grupą spraw i pracą komórek organizacyjnych, wynikających z zakresu działania powierzonego mu przez Dyrektora i określonych niniejszym regulaminem;
4) bezpośrednio nadzoruje wykonywanie zadań Działu Utrzymania Dróg i Mostów, Obwodów Drogowych i Samodzielnego Stanowiska ds. Administracyjno-Technicznych;
5) w sprawach z zakresu jego działania podejmuje decyzje we własnym imieniu, jako Zastępca Dyrektora.
- Zastępca Dyrektora przedstawia Dyrektorowi konkretne sprawy należące do kompetencji Zastępcy, jeżeli uzna, że ze względu na wyjątkowe ich znaczenie decyzje powinny być zatwierdzone przez Dyrektora.
- Zastępca Dyrektora w znakowaniu akt używa symbolu ZD.
§ 6.
- GŁÓWNY KSIĘGOWYpodlega bezpośrednio Dyrektorowi.
- Główny Księgowykieruje Działem Finansowo - Pracowniczym.
- Do podstawowych zadań Głównego Księgowego należy:
1) prowadzenie rachunkowości Zarządu zgodnie z obowiązującymi przepisami przez:
a) przyjęte zasady rachunkowości,
b) prowadzenie na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym
i systematycznym,
c) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
d) sporządzanie sprawozdań finansowych,
e) gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą o rachunkowości;
2) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
3) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
4) prowadzenie gospodarki finansowej zgodnie z planem finansowym;
5) analiza stopnia wykorzystania przydzielonych środków;
6) przygotowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora dotyczących prowadzenia rachunkowości, a szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad rozliczania inwentaryzacji;
7) realizacja zadań związanych z centralizacją podatku VAT:
a) prowadzenie rozliczeń podatku VAT wynikających z prowadzonej działalności (zakupy i sprzedaż) oraz właściwego ich dokumentowania, bez względu na wartość dochodów realizowanych w ramach tzw. działalności komercyjnej,
b) sporządzania cząstkowych ewidencji (rejestrów) VAT oraz właściwego ujmowania w tych rejestrach czynności (transakcji) wykonywanych przez jednostkę oraz dokonywanych przez nią zakupów (w zakresie związanym z prowadzoną działalnością), a na podstawie powyższych rejestrów także do sporządzania cząstkowych deklaracji VAT.
- Główny Księgowy w znakowaniu akt używa symbolu GK.
§ 7.
- Kierownicy działów, obwodów drogowych, samodzielne stanowiska:
1) podlegają Dyrektorowi, Zastępcy Dyrektora lub Głównemu Księgowemu;
2) odpowiadają osobiście za całokształt pracy powierzonego działu lub stanowiska,
a w szczególności za:
a) terminowość, fachowość, gospodarność, kompetentność oraz zgodność
z obowiązującymi przepisami prowadzonych spraw,
b) zgodność z obowiązującymi przepisami podejmowanych decyzji i opinii wydanych w zakresie własnej kompetencji;
- Zastępstwo Kierownika komórki wyznacza Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych.
§ 8.
W skład Zarządu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) DZIAŁ BUDOWY I ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH, w znakowaniu akt używa symbolu B
a) pracą Działu kieruje Kierownik Działu,
b) w Dziale tworzy się następujące stanowiska pracy:
- ds. planowania rozwoju sieci drogowej i udzielania zamówień publicznych (wieloosobowe);
- ds. bhp i udzielania zamówień publicznych;
2) DZIAŁ UTRZYMANIA DRÓG I MOSTÓW, w znakowaniu akt używa symbolu U
a) pracą Działu kieruje Kierownik Działu;
b) w Dziale tworzy się stanowiska pracy:
- ds. dróg i mostów (wieloosobowe)
- ds. nieruchomości, gruntów zajętych pod drogi powiatowe;
3) DZIAŁ FINANSOWO- PRACOWNICZY, w znakowaniu akt używa symbolu FP
a) pracą działu kieruje Kierownik Działu,
b) w Dziale tworzy się następujące stanowiska pracy:
- ds. księgowo-finansowo- kasowych,
- ds. kadrowo-organizacyjnych, prowadzenia sekretariatu;
4) OBWÓD DROGOWY W LUBARTOWIE, w znakowaniu akt używa symbolu ODL
a) pracą Obwodu kieruje Kierownik Obwodu,
b) w Obwodzie tworzy się następujące stanowiska pracy:
- ds. nadzoru nad podległymi pracownikami oraz prowadzonymi pracami,
- ds. sporządzania dokumentacji pracy Obwodu (wieloosobowe),
- sprzątaczka,
- kierowca - robotnik drogowy (wieloosobowe),
- robotnik drogowy (wieloosobowe),
- dozorca (wieloosobowe);
5) OBWÓD DROGOWY W KAMIONCE, w znakowaniu akt używa symbolu ODK
a) pracą Obwodu kieruje Kierownik,
b) w Obwodzie tworzy się stanowiska pracy: -
- ds. sporządzania dokumentacji pracy Obwodu,
- kierowca - robotnik drogowy (wieloosobowe),
- robotnik drogowy (wieloosobowe),
- dozorca (wieloosobowe);
6) SAMODZIELNE STANOWISKA:
a) DS. ADMINISTRACYJNO – TECHNICZNYCH, w znakowaniu akt używa symbolu AT,
b) RADCA PRAWNY, w znakowaniu akt używa symbolu RP.
§ 9.
- RADCA PRAWNY - stanowisko podległe bezpośrednio Dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie. Radca Prawny wykonuje zadania świadczenia pomocy prawnej Zarządowi Dróg Powiatowych w Lubartowie - wynikające z Ustawy z dnia
6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r poz. 2115 z późn. zm.)
a w szczególności:
1) udzielanie porad prawnych i wyjaśnień w sprawach wchodzących w zakres działania ZDP w Lubartowie w tym dotyczących stosowania obowiązujących przepisów prawa;
2) sporządzanie opinii prawnych w sprawach wchodzących w zakres działania Zarządu, a w szczególności:
a) w sprawach indywidualnych, skomplikowanych pod względem prawnym,
b) rozwiązywania stosunku pracy bez wypowiedzenia,
c) uznania lub odmowy uznania zgłoszonych roszczeń,
d) zawarcia ugody;
3) opiniowanie projektów wszystkich umów zawieranych przez ZDP w Lubartowie;
4) udzielanie informacji o zmianach w obowiązującym stanie prawnym ogłaszanych
w Dzienniku Ustaw, Monitorze Polskim dotyczących zakresu działania ZDP
w Lubartowie;
5) opracowywanie projektów wewnętrznych aktów prawnych /zarządzeń, instrukcji, regulaminów, schematów organizacyjnych/;
6) zastępowanie Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie na podstawie udzielonego pełnomocnictwa Dyrektora przed sądami, organami administracji oraz przed innymi organami orzekającymi;
7) informowanie Dyrektora o stwierdzonych uchybieniach w zakresie przestrzegania prawa i skutkach tych uchybień ze wskazaniem stosownego postępowania w zakresie usunięcia naruszeń przepisów prawa;
8) wykonywanie innych czynności wchodzących w zakres pomocy prawnej zleconych przez Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie;
- Radca prawny ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zgodnie z ustawą
o radcach prawnych.
§ 10.
Do podstawowych zadań DZIAŁU BUDOWY I ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH należy:
1) planowanie i rozwój sieci drogowej;
2) opracowanie wspólnie z innymi działami rocznych i perspektywicznych planów budowy i przebudowy dróg oraz we współpracy z Działem Utrzymania bieżących planów remontów dróg;
3) przygotowanie dokumentacji i organizowanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych na wykonanie robót drogowych i mostowych, usług, dostaw materiałów;
4) zawieranie umów na wykonanie robót zleconych, usług – w tym wynajem sprzętu do zimowego utrzymania dróg i zakup materiałów;
5) sprawdzanie przychodzącej do Zarządu dokumentacji projektowo-kosztorysowej w ramach zawartych umów;
6) odbiór robót końcowych, okresowych i zanikających, zleconych przez Zarząd Dróg Powiatowych;
7) przekazanie przy współudziale obwodu drogowego lub bazy materiałowej placu budowy - pasa drogowego wykonawcy robót zleconych przez Zarząd Dróg Powiatowych;
8) sprawdzanie pod względem merytorycznym faktur za roboty zlecone, usługi i zakupione materiały;
9) współpraca przy prowadzeniu spraw formalno-prawnych związanych z pozyskaniem pasa drogowego pod budowę i przebudowę dróg z Działem Utrzymania;
10) zlecanie do wykonania dokumentacji projektowej na budowę i przebudowę dróg;
11) wydawanie i ewidencjonowanie dzienników budów dla robót niewymagających pozwolenia na budowę;
12) kontrola realizacji robót zleconych;
13) prowadzenie całości spraw związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowo-kosztorysowej na roboty zlecane innym podmiotom i wykonywane siłami własnymi, prowadzenie ewidencji tych postępowań;
14) współpraca z organami nadzoru budowlanego i wydziałów architektury w zakresie spraw związanych z prowadzeniem robót budowlanych;
15) udział w przedmiarowaniu robót, ocenie wizualnej nawierzchni dróg przewidzianych do remontu;
16) kontrola postępu robót drogowych w zakresie jakości, terminowości i zgodności
z zatwierdzoną dokumentacją projektową, normami, wymogami technicznymi, zawartą umową oraz zapewnienia warunków przestrzegania zasad ochrony środowiska;
17) bieżące kontrole realizacji zadań rzeczowo-finansowych w ramach przydzielonych limitów;
18) współpraca z innymi działami ZDP w zakresie prowadzonych spraw;
19) załatwianie skarg, zażaleń i wniosków dotyczących spraw prowadzonych przez dział;
20) współpraca przy wdrażaniu usprawnień organizacyjno-technicznych;
21) prowadzenie sprawozdawczości i analiz z zakresu działu;
22) koordynowanie przedsięwzięć w zakresie zapobiegania zagrożeniom powodującym wypadki przy pracy i choroby zawodowe;
23) prowadzenie dochodzeń ustalających okoliczności i przyczyny wypadków przy pracy (lekkie), jak również udział w pracach zespołu ustalającego okoliczności
i przyczyny pozostałych wypadków zaistniałych w ZDP;
24) organizowanie i prowadzenie szkoleń wstępnych, ogólnych dla pracowników ZDP;
25) współpraca w zagadnieniach bhp z organami państwowego nadzoru nad warunkami pracy;
26) wyposażenie obiektów ZDP w sprzęt ochrony przeciwpożarowej i środki gaśnicze oraz utrzymanie go w pełnej przydatności;
27) zakup środków czystości, ubrań roboczych i ochronnych oraz sprzętu ochrony osobistej;
28) prowadzenie okresowych kontroli oraz analiz i ocen stanu bhp w ZDP;
29) nadzór nad wyposażeniem i używaniem przez pracowników odzieży roboczej, ochronnej i sprzętu ochrony osobistej;
30) kontrola wyposażenia ZDP w podręczny sprzęt p.poż., jego ewidencja i sprawowanie nadzoru nad jego konserwacją;
31) zlecanie wykonywania pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
32) zgłaszanie Dyrektorowi potrzeb i wniosków dotyczących poprawy stanu bhp i p.poż.;
33) organizowanie szkoleń okresowych pracowników w zakresie bhp i p. poż.;
34) przygotowywanie i klasyfikacja dokumentacji archiwalnej zgodnie z jednolitym wykazem akt w zakresie działania komórki;
35) wykonywanie innych prac zleconych przez przełożonych, wynikających z zakresu działania ZDP;
36) prowadzenie całokształtu zagadnień związanych z utrzymaniem budynków, budowli i baz które są w zarządzie ZDP w tym nadzór nad ich stanem technicznym;
37) realizacja zadań wynikających z powiatowego planu zarządzania kryzysowego, planu operacyjnego funkcjonowania powiatu lubartowskiego i planu obrony cywilnej;
38) opracowanie i utrzymanie w stałej aktualności dokumentów dotyczących organizacji,
uruchomienia i funkcjonowania stałego dyżuru w zakresie zadań obronnych
ujętych w planie operacyjnym funkcjonowania powiatu lubartowskiego.
§ 11.
Do podstawowych zadań DZIAŁU UTRZYMANIA DRÓG I MOSTÓW należy:
1) uzgadnianie planów zagospodarowania przestrzennego dróg i prowadzenie spraw z tym związanych;
2) uzgadnianie projektów decyzji o warunkach zabudowy i celu publicznego oraz prowadzenie spraw z tym związanych;
3) prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom;
4) sporządzanie informacji o drogach powiatowych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad, zgodnie z obwiązującymi przepisami;
5) dokonywanie przeglądów dróg i urządzeń drogowych oraz ocena ich stanu technicznego;
6) wydawanie zezwoleń (decyzji administracyjnych) na umieszczanie w pasie drogowym dróg powiatowych – lokalizację urządzeń niezwiązanych z funkcjonowaniem drogi lub potrzebami ruchu drogowego oraz prowadzenie ewidencji wydanych zezwoleń;
7) wydawanie zezwoleń (decyzji administracyjnych) na lokalizację zjazdów z dróg powiatowych na działki przyległe do drogi, prowadzenie ewidencji wydanych zezwoleń oraz uzgadnianie dokumentacji na budowę bądź przebudowę zjazdów;
8) wydawanie opinii w sprawach lokalizacji obiektów budowlanych od strony dróg powiatowych oraz prowadzenie ewidencji wydanych opinii;
9) wydawanie zezwoleń (decyzji administracyjnych) na zajęcie pasa drogowego wraz z naliczaniem opłat i kar pieniężnych z tego tytułu oraz prowadzenie ewidencji wydanych zezwoleń;
10) wydawanie warunków na włączenia (skrzyżowania) do dróg powiatowych, dróg gminnych i wyższej kategorii (wojewódzkie, krajowe), uzgadnianie na w/w dokumentacji;
11) wydawanie warunków na umieszczanie w pasie drogowym dróg powiatowych urządzeń związanych z funkcjonowaniem drogi (np. urządzenie odwadniające drogę, oświetlenie dróg);
12) prowadzenie całości zagadnień związanych z inżynierią ruchu drogowego na drogach powiatowych;
13) wydawanie warunków na lokalizację przystanków komunikacji zbiorowej (zatoki, wiaty);
14) wydawanie zgód na korzystanie z przystanków komunikacyjnych przy drogach powiatowych, sporządzanie informacji dotyczących rozkładów jazdy, prowadzenie ewidencji przystanków;
15) opiniowaniem projektów organizacji ruchu dróg powiatowych i gminnych oraz wyższej kategorii (wojewódzkie, krajowe) na skrzyżowaniu z powiatowymi;
16) rozpatrywanie wniosków z zakresu zmian organizacji ruchu na drogach powiatowych w obrębie skrzyżowań dróg innej kategorii z drogami powiatowymi;
17) prowadzenie zagadnień związanych ze zmianą projektów organizacji ruchu na drogach powiatowych, w tym sporządzanie zmian projektów organizacji ruchu na drogach powiatowych i prowadzenie czynności z nimi związanymi, zmierzającymi do
ich zatwierdzenia przez organ zarządzający ruchem;
18) sprawdzanie merytoryczne projektów organizacji ruchu na drogi powiatowe przeznaczone do remontu, przebudowy bądź budowy;
19) prowadzenie spraw związanych z przejazdami pojazdów nienormatywnych po drogach powiatowych, w tym wydawanie zezwoleń i prowadzenie ich ewidencji, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
20) wydawanie opinii związanej z organizacją imprez masowych na drogach powiatowych;
21) prowadzenie spraw z zakresu okresowego pomiaru ruchu na drogach powiatowych oraz na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami powiatowymi;
22) prowadzenie spraw związanych z przejazdami kolejowymi;
23) prowadzenie spraw z zakresu obiektów mostowych oraz nadzór nad realizacją przeglądów obiektów mostowych, w tym planowanie potrzeb w zakresie modernizacji, remontów i odnowy obiektów mostowych;
24) prowadzenie spraw związanych z utrzymaniem letnim i zimowym dróg powiatowych w szczególności nawierzchni jezdni, chodników i korpusu drogowego;
25) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu zieleni przydrożnej, w tym utrzymanie, pielęgnacja, sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów, sporządzanie planów wycinki i nasadzeń drzew w pasach drogowych dróg powiatowych;
26) nadzór nad robotami prowadzonymi przez obwód drogowy i bazę materiałową w zakresie utrzymania bieżącego dróg i mostów oraz robót awaryjnych związanych z doraźnym zapewnieniem bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego;
27) udział w odbiorach miesięcznych robót prowadzonych siłami własnymi przez Obwody Drogowe, sprawdzanie protokołów miesięcznych oraz merytorycznie rozchodów materiałowych z Obwodów Drogowych z wykonanych prac siłami własnymi w danym miesiącu;
28) przygotowywanie i klasyfikacja dokumentacji archiwalnej zgodnie z jednolitym wykazem akt w zakresie działania komórki;
29) prowadzenie spraw związanych z kradzieżą lub dewastacją mienia ZDP szczególności: dróg, obiektów mostowych, znaków drogowych, zadrzewienia przydrożnego;
30) prowadzenie spraw związanych z roszczeniami o odszkodowania powstałe w wyniku zdarzeń na drogach powiatowych z przyczyn zarządu drogi;
31) prowadzenie spraw z zakresu nieruchomości, gruntów zajętych pod drogi powiatowe;
32) współpraca z urzędami administracji państwowej, samorządami, policją drogową i organami nadzoru budowlanego, w zakresie dróg powiatowych;
33) udział w komisji dotyczącej opiniowania lokalizacji urządzeń, obiektów w pasie drogowym dróg powiatowych i w jego sąsiedztwie, prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w Lubartowie (Narada Koordynacyjna);
34) współpraca z działami ZDP w zakresie prowadzonych spraw;
35) załatwiane skarg, zażaleń i wniosków dotyczących prowadzonych spraw;
36) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu prowadzonych spraw;
37) wykonywanie innych prac zleconych przez przełożonych, wynikających z zakresu działania ZDP.
§ 12.
1. OBWÓD DROGOWY W LUBARTOWIE działa w oparciu o wytyczne do działalności
służby liniowej zawarte w Zarządzeniu Dyrektora.
2. Do zakresu działania Obwodu Drogowego w Lubartowie należy w szczególności:
1) utrzymywanie w należytym stanie technicznym dróg i obiektów inżynierskich;
2) wykonywanie prac interwencyjnych, utrzymaniowych i konserwacyjnych na drogach i obiektach inżynierskich, związanych z likwidacją zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
3) wykonywanie robót utrzymaniowych planowych i interwencyjnych siłami własnymi, w szczególności:
a) remont cząstkowy nawierzchni,
b) uszczelnienie nawierzchni dróg,
c) ustawienie i wymiana oznakowania pionowego i urządzeń zabezpieczających,
d) wykonywanie i odnawianie poziomego oznakowania dróg,
e) ścinka i uzupełnianie poboczy,
f) remont chodników,
g) odtworzenie istniejących i wykonywanie nowych, rowów drogowych,
h) profilowanie dróg gruntowych,
i) budowa i przebudowa zjazdów,
j) utrzymanie sygnalizacji świetlnej,
k) prowadzenie gospodarki zadrzewieniowej (nasadzenia, wycinka drzew i krzewów zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, prace pielęgnacyjne drzew),
l) usuwanie wszelkich zanieczyszczeń z jezdni drogi i obiektów mostowych, mogących zagrozić bezpieczeństwu ruchu drogowego;
4) wykonywanie robót zabezpieczających podczas awarii obiektów mostowych oraz prowadzenie prac ochraniających obiekty mostowe w okresie spływu lodów i wielkich wód;
5) systematyczne patrolowanie dróg, zgodnie z wytycznymi;
6) kontrola dróg pod względem eliminowania z pasów drogowych tablic reklamowych
i innych obiektów budowlanych, zagrażających bezpieczeństwu ruch drogowego;
7) przeglądy bieżące obiektów mostowych, zgodnie z instrukcja mostową;
8) przekazywanie aktualnych danych o sieci drogowej i obiektach inżynierskich do Działu Utrzymania Dróg i Mostów;
9) przygotowanie i przekazanie danych do sporządzenia planu zimowego utrzymania dróg do Działu Utrzymania Dróg i Mostów oraz prowadzenie zimowego utrzymania dróg (utrzymanie przejezdności dróg) i dokumentacji z tym związanej;
10) zbieranie danych o ruchu i zdarzeniach na drogach;
11) wykonywanie pomiaru ruchu drogowego na drogach powiatowych;
12) nadzór nad robotami prowadzonymi w pasie drogowym siłami własnymi oraz nad ich właściwym oznakowaniem;
13) nadzór, kontrola nad robotami prowadzonymi w pasie drogowym przez jednostki obce, przekazywanie i odbiór pasa drogowego wraz z odbiorem oznakowania,
w szczególności:
a) zajmującym pas drogowy w związku z umieszczeniem urządzenia niezwiązanego z funkcjonowaniem drogi (sieci i przyłącza: telekomunikacyjne, energetyczne, wodociągowe, gazowe, sanitarne, budynki, tablice reklamowe, itp.),
b) zajmującym pas drogowy w związku z budową zjazdu z drogi powiatowej,
c) zajmującym pas drogowy na cele związane z funkcjonowaniem drogi;
14) udział w przekazywaniu placów budów – pasa drogowego podmiotom wykonującym roboty zlecane przez ZDP;
15) przestrzeganie warunków bhp i ochrony p.poż.;
16) prowadzenie rozliczeń zużytych materiałów;
17) zgłaszanie do odpowiednich działów ZDP potrzeb w zakresie robót utrzymaniowych
i remontowych dróg i obiektów mostowych;
18) współpraca z policją drogową w zakresie zapobiegania wypadkom drogowym oraz ochrony urządzeń drogowych;
19) wprowadzanie ograniczeń, bądź zamykanie odcinków dróg powiatowych i obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób i mienia;
20) organizowanie pracy pracowników Obwodu Drogowego, nadzór i kontrola nad przestrzeganiem regulaminu pracy;
21) potwierdzanie ilości wykonanych robót i usług przez jednostki obce na rzecz ZDP;
22) podejmowanie i inicjowanie działań na rzecz ochrony pasa drogowego;
23) prowadzenie dokumentacji obwodu drogowego związanej z siecią drogową (książka objazdów, dziennik czynności, dzienniki pracy sprzętu i dyżurów zimowego utrzymania dróg);
24) wykonywanie innych poleceń przełożonych, wynikających z zakresu działania ZDP;
25) przygotowywanie i klasyfikacja dokumentacji archiwalnej zgodnie z jednolitym wykazem akt w zakresie działania Obwodu.
26) wykonywanie czynności w zakresie dozorowania i utrzymania porządku i czystości obiektów i terenu Obwodu Drogowego w Lubartowie.
§ 13.
1. OBWÓD DROGOWY W KAMIONCE działa w oparciu o wytyczne do działalności
służby liniowej zawarte w Zarządzeniu Dyrektora.
2. Do zakresu działania Obwodu Drogowego w Kamionce należy w szczególności:
1) prowadzenie gospodarki magazynowej;
2) prowadzenie parkingu na pojazdy zatrzymane przez policję z terenu powiatu
lubartowskiego – przyjmowanie, wydawanie i ewidencja tych pojazdów;
3) utrzymywanie w należytym stanie technicznym dróg i obiektów mostowych;
4) wykonywanie prac interwencyjnych, utrzymaniowych i konserwacyjnych na drogach i obiektach inżynierskich, związanych z likwidacją zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
5) wykonywanie robót utrzymaniowych planowych i interwencyjnych siłami własnymi, w szczególności:
a) remont cząstkowy nawierzchni,
b) uszczelnienie nawierzchni dróg,
c) ustawienie i wymiana oznakowania pionowego i urządzeń zabezpieczających,
d) wykonywanie i odnawianie poziomego oznakowania dróg,
e) ścinka i uzupełnianie poboczy,
f) remont chodników,
g) odtworzenie istniejących i wykonywanie nowych, rowów drogowych,
h) profilowanie dróg gruntowych,
i) budowa i przebudowa zjazdów,
j) prowadzenie gospodarki zadrzewieniowej (nasadzenia, wycinka drzew i krzewów zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, prace pielęgnacyjne drzew),
k) usuwanie wszelkich zanieczyszczeń z jezdni drogi i obiektów mostowych, mogących zagrozić bezpieczeństwu ruchu drogowego;
6) wykonywanie robót zabezpieczających podczas awarii obiektów mostowych oraz prowadzenie prac ochraniających obiekty mostowe w okresie spływu lodów i wielkich wód;
7) systematyczne patrolowanie dróg;
8) kontrola dróg pod względem eliminowania z pasów drogowych tablic reklamowych i innych obiektów budowlanych, zagrażających bezpieczeństwu ruch drogowego;
9) przeglądy bieżące obiektów mostowych, zgodnie z instrukcja mostową (zarządzenie Dyrektora);
10) przekazywanie aktualnych danych o sieci drogowej i obiektach inżynierskich do Działu Utrzymania Dróg i Mostów;
11) przygotowanie i przekazanie danych do sporządzenia planu zimowego utrzymania dróg do Działu Utrzymania Dróg i Mostów oraz uczestnictwo w zimowym utrzymaniu dróg;
12) zbieranie danych o ruchu i zdarzeniach na drogach;
13) wykonywanie pomiaru ruchu drogowego na drogach powiatowych;
14) nadzór nad robotami prowadzonymi w pasie drogowym siłami własnymi oraz nad ich właściwym oznakowaniem;
15) nadzór, kontrola nad robotami prowadzonymi w pasie drogowym przez jednostki obce, przekazywanie i odbiór pasa drogowego wraz z odbiorem oznakowania, w szczególności:
a) zajmującym pas drogowy w związku z umieszczeniem urządzenia niezwiązanego z funkcjonowaniem drogi (sieci i przyłącza: telekomunikacyjne, energetyczne, wodociągowe, gazowe, sanitarne, budynki, tablice reklamowe, itp.),
b) zajmującym pas drogowy w związku z budową zjazdu z drogi powiatowej,
c) zajmującym pas drogowy na cele związane z funkcjonowaniem drogi;
16) udział w przekazywaniu placów budów – pasa drogowego podmiotom wykonującym roboty zlecane przez ZDP;
17) przestrzeganie warunków bhp i ochrony p.poż.;
18) prowadzenie rozliczeń zużytych materiałów;
19) zgłaszanie do odpowiednich działów ZDP potrzeb w zakresie robót utrzymaniowych i remontowych dróg i obiektów mostowych;
20) współpraca z policją drogową w zakresie zapobiegania wypadkom drogowym oraz ochrony urządzeń drogowych;
21) wprowadzanie ograniczeń, bądź zamykanie odcinków dróg powiatowych i obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób i mienia;
22) organizowanie pracy pracowników Obwodu Drogowego, nadzór i kontrola nad przestrzeganiem regulaminu pracy;
23) potwierdzanie ilości wykonanych robót i usług przez jednostki obce na rzecz ZDP;
24) podejmowanie i inicjowanie działań na rzecz ochrony pasa drogowego;
25) prowadzenie dokumentacji obwodu Drogowego związanej z siecią drogową (książka objazdów, dziennik czynności);
26) wykonywanie innych poleceń przełożonych, wynikających z zakresu działania ZDP;
27) przygotowywanie i klasyfikacja dokumentacji archiwalnej zgodnie z jednolitym wykazem akt w zakresie działania Obwodu Drogowego w Kamionce.
28) wykonywanie czynności w zakresie dozorowania i utrzymania porządku i czystości obiektów i terenu Obwodu Drogowego w Kamionce.
§ 14.
Do podstawowych zadań DZIAŁU FINANSOWO - PRACOWNICZEGO należy:
1) bieżące i prawidłowe prowadzenie księgowości oraz sporządzanie sprawozdawczości finansowej w sposób umożliwiający:
a) terminowe przekazywanie rzetelnych informacji ekonomicznych,
b) prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń finansowych,
c) nadzór nad prawidłowym obiegiem dokumentów księgowych;
2) dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych w tym zgodności z planem finansowym;
3) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki;
4) zapewnienie terminowego ściągania należności i dochodzenia roszczeń spornych oraz terminowej spłaty zobowiązań;
5) analiza wykorzystania przydzielonych środków w ramach planu finansowego i innych będących w dyspozycji jednostki;
6) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących działu;
7) rejestrowanie obcych dowodów księgowych wpływających do Działu Finansowo - Pracowniczego i przekazywanie ich tematycznie do innych komórek ZDP;
8) kwalifikacja poniesionych kosztów i wydatków zgodnie z Ustawą o rachunkowości;
9) prowadzenie ewidencji księgowej z podziałem na paragrafy zgodnie z Klasyfikacją Budżetową;
10) sporządzanie sprawozdań finansowych z wydatków, dochodów, zobowiązań, należności i innych w okresach miesięcznych, kwartalnych i rocznych w formie papierowej i elektronicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym Bilansu oraz Rachunku zysków i strat oraz Zestawienia zmian w funduszu jednostki i sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego;
11) prowadzenie kasy ZDP zgodnie z zasadami gospodarki kasowej;
12) kontrola i sprawdzanie dokumentów księgowych pod względem formalnym i rachunkowym (faktury, rachunki, delegacje służbowe, w zakresie obowiązującej klasyfikacji budżetowej);
13) współpraca z bankiem obsługującym Zarząd;
14) ewidencja księgowa środków trwałych, pozostałych środków trwałych, uzgadnianie ich stanów, naliczanie umorzenia;
15) wycena i ustalanie różnic inwentaryzacyjnych obszarów objętych spisem z natury, inwentaryzacja aktywów i pasywów nie objętych spisem z natury;
16) opracowywanie informacji dotyczących planowania budżetu na rok następny, przygotowywanie projektu budżetu oraz nanoszenie bieżących zmian;
17) prowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
18) zamawianie niezbędnych wydawnictw, - kontrola wydatków poniesionych na ten cel;
19) przygotowywanie wniosków do zatrudnienia w ramach robót publicznych, interwencyjnych – współpraca z miejscowym Urzędem Pracy;
20) prowadzenie dokumentacji związanej ze szkoleniem zawodowym pracowników ;
21) ustalanie i utrzymanie optymalnego poziomu i struktury zatrudnienia, analiza potrzeb zatrudnienia;
22) przygotowywanie i opracowywanie zarządzeń regulujących porządek organizacyjny;
23) przeprowadzanie samooceny kontroli zarządczej w formie ankiet;
24) przestrzeganie prawidłowego wynagradzania pracowników w ramach ustalonego Regulaminu Wynagradzania;
25) sporządzanie list płac wynagrodzeń, zasiłków i innych świadczeń, dokonywanie należnych potrąceń;
26) obsługa zobowiązań wobec PFRON, przygotowywanie danych do sporządzania deklaracji miesięcznych i rozliczenia rocznego;
27) przygotowywanie wniosków emerytalno – rentowych oraz kapitału początkowego, analiza danych płacowych, wydawanie odpowiednich zaświadczeń do ZUS;
28) sporządzanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych ZUS, raporty miesięczne, deklaracja rozliczeniowa ZDP;
29) sporządzanie dokumentów rozliczeniowych dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych odnośnie dokonanych wypłat dla pracowników i osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia i o dzieło;
30) prowadzenie spraw kadrowych związanych z zatrudnianiem oraz zwalnianiem pracowników oraz prowadzenie dla nich akt osobowych, koordynacja planów urlopów wypoczynkowych, ewidencja i rozliczanie czasu pracy, ewidencja i wydawanie delegacji służbowych, wydawanie zaświadczeń dotyczących zatrudnienia i wynagrodzenia pracowników;
31) prowadzenie i wydawanie druków ścisłego zarachowania, prowadzenie ewidencji pieczątek;
32) gromadzenie i rejestrowanie zarządzeń, instrukcji, okólników dotyczących działalności ZDP;
33) opracowywanie i przeprowadzanie procedur okresowych ocen pracowników na stanowiskach urzędniczych;
34) prowadzenie i wykonywanie czynności związanych z obsługą sekretariatu;
35) rejestracja korespondencji przychodzącej i wychodzącej w ZDP;
36) ewidencja skarg, zażaleń i wniosków wpływających do ZDP;
37) gromadzenie i rejestrowanie zarządzeń, instrukcji i innych aktów dotyczących prowadzonej działalności;
38) przygotowywanie i klasyfikacja dokumentacji archiwalnej zgodnie z jednolitym wykazem akt w zakresie działania komórki;
39) nadzór nad prawidłowym przechowywaniem zbioru danych osobowych przetwarzanych w dziale;
40) wykonywanie innych prac zleconych przez przełożonych, wynikających z zakresu działania ZDP.
§ 15.
- SAMODZIELNE STANOWISKO DS. ADMINISTRACYJNO - TECHNICZNYCH realizuje zadania dotyczące gospodarki samochodowej, sprzętowej, paliwowej, monitoringu pracy sprzętu i dozoru technicznego.
- Do podstawowych zadań Samodzielnego Stanowiska ds. administracyjno - technicznych należy:
1) prowadzenie całości spraw dotyczących gospodarki samochodowej, sprzętowej, paliwowo-smarowniczej;
2) rozliczanie pobranego i zużytego paliwa i materiałów eksploatacyjnych na podstawie kart pracy, i raportów dziennych pracy pojazdów i maszyn;
3) załatwianie całokształtu spraw związanych z remontem środków trwałych;
4) likwidacja i upłynnianie środków trwałych;
5) prowadzenie i załatwianie spraw związanych z ochroną środowiska i dozorem technicznym;
6) sprawdzanie pod względem merytorycznym faktur za: remonty sprzętu i środków transportu, oraz zakupione paliwo;
7) prowadzenie rejestru wydawanych zamówień i upoważnień;
8) prowadzenie ewidencji i książki inwentarzowej środków trwałych (maszyny, sprzęt, pojazdy, budynki, bazy itp.) oraz przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu;
9) ubezpieczanie pojazdów, środków trwałych i pozostałych środków trwałych;
10) zakup części zamiennych do sprzętu, środków transportu i maszyn drogowych;
11) wyposażenie pojazdów i maszyn drogowych w niezbędne narzędzia i osprzęt służące do obsługi pojazdów, w środki gaśnicze, środki pierwszej pomocy i utrzymanie ich w pełnej przydatności;
12) monitorowanie pracy pojazdów i maszyn bieżącego i zimowego utrzymania dróg;
13) przygotowywanie i klasyfikacja dokumentacji archiwalnej zgodnie z jednolitym wykazem akt w zakresie działania komórki;
14) wykonywanie innych prac zleconych przez przełożonych, wynikających z zakresu działania ZDP;
15) realizacja zadań związanych z wydzielaniem z ZDP w Lubartowie środków
transportowych i maszyn w ramach świadczeń na rzecz obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§ 16.
Pracownicy Zarządu wykonują swoje obowiązki na podstawie zakresów czynności.
§ 17.
Zmiana Regulaminu Organizacyjnego Zarządu Dróg Powiatowych w Lubartowie może być dokonana w trybie właściwym dla uchwalenia.